Reklama

 

 

O firmie SLIK


Fabryka "SLIK" została założona w 1992 roku. Kierunek działalności – produkcja kutych i odlewanych felg SLIK.

Początki produkcyjne felg kutych bazowały na 2 maszynach do automatycznej obróbki skrawaniem stopów aluminium. Obecnie wśród partnerów fabryki znajdują się dwa wiodące zakłady metalurgiczne Rosji (KraMZ, KuMZ), natomiast własne moce przerobowe wzrastają i obecnie stanowią 15-cie numerycznych obrabiarek metalu i kompleksowa linia lakiernicza, włącznie z lakierniczymi urządzeniami dla technologii polimerowo-proszkowej i płynnych pokryć lakierniczych.

Podstawą asortymentu SLIK są kute felgi, wytwarzane metodą objętościowego prasowania na gorąco (Forged Wheels). Jakość takich felg w porównaniu do odlewanych jest wyższa a waga jest niższa, co pozytywnie wpływa na szereg dynamicznych charakterystyk auta oraz ułatwiają panowanie nad nim w sytuacjach ekstremalnych.

Swój sukces fabryka „SLIK” widzi w wieloletniej pracy nad unowocześnieniem procesów produkcyjnych w celu osiągnięcia najlepszych charakterystyk produktów i konkurencyjności cenowej na rynku. Potwierdzone to jest nieustannym zapotrzebowanie na felgi SLIK wśród „codziennych” kierowców oraz w profesjonalnym sporcie samochodowym. „SLIK” stał się oficjalnym dostawcą felg dla firmy „TorgMasz” – projektanta i producenta rajdowych aut dla narodowej Rajdowej Serii Fabryki AvtoVAZa.

 

Kute felgi.

Plusy i minusy.


Kucie – współczesny sposób obróbki lekkich stopów jak nazywają je fachowo inżynierowie jest to: gorące objętościowe "stemplowanie".

 

Plusy kutych felg:

Przy kuciu osiąga się znacznie wyższą wytrzymałość, niż przy odlewaniu, ponieważ następuje zmiana struktury ziarnistej materiału, deformacja ziaren i rozciąganie ich we właściwym kierunku – w wyniku tego powstaje włosowata forma ziaren (włóknista struktura). Dzięki temu można zmniejszyć grubość ścianek kutych felg średnio na 20% w porównaniu do odlewanego materiału. Bardzo wysoka wytrzymałość pozwala uzyskać dobre parametry wagowe: masa kutej felgi będzie na 30-50% mniejsza od masy felgi stalowej i na 20-30% mniejsza analogicznej felgi wykonanej w technice odlewu. Dzięki wysokiej plastyczności felga nie „rozpada się” od krytycznego uderzenia a deformuje się podobnie do stalowej felgi. Kute magnezowe felgi posiadają wysoką odporność na korozję a aluminiowe właściwie można użytkować bez lakierniczych pokryć. Reasumując, kute felgi zebrały w sobie najlepsze właściwości odlewanych i stalowych felg jednocześnie pozbywając się wad, jakie posiadają te obie felgi.

 

Minusy kutych felg:

Odczuwalnym minusem felg kutych jet bardzo niska wydajność wykorzystania materiału, osiągająca od 30 do 40%, co niekorzystnie wpływa na cenę produktu.

 

Technologia wykorzystywana w fabryce SLIKa:

Wstępny walec nagrzewany jest do temperatury, w której stop osiąga najlepszą plastyczność (400-470 °С). Następnie rozgrzany walec pod naciskiem rzędu pras wgniatany jest w specjalne formy i na wyjściu otrzymywany jest półfabrykat podobny do „garnka” z widocznymi częściami piasty oraz obręczy. Wytworzone taki sposobem felgi- garnki mogą przechodzić termiczną obróbkę, której rodzaj określony jest składem zastosowanego stopu. Często mechaniczne charakterystyki felg, które przeszły termiczną obróbkę mogą być osiągnięte poprzez zastosowanie innego stopu ale już bez termicznej obróbki. Jeśli termiczna obróbka odbywa się, to koniecznie w cyklu procesów następuje hartowanie z następującym po nim sztucznym starzeniem. Po tym kuty półfabrykat wysyłany jest na obróbkę skrawaniem. Następnie zostaje wykonane dekoracyjne pokrycie lakiernicze. Taka technologia produkcji pozwala otrzymywać felgi, których mechaniczne właściwości nie odbiegają od gatunkowej stali i plastyczności niższej od stali zaledwie na 20-30%. Przy produkcji kutych felg szeroko stosowanymi są stopy na bazie aluminium i magnezu.

Sytuacja w dziedzinie kutych felg w Rosji kształtuje się bardzo interesująco. Na świecie takie felgi montowane są na drogie sportowe i rajdowe auta (np. Japończycy długie lata zamawiali kute felgi na Stupińskim Metalurgicznym Kombinacie – SMK). Jednak dla Rosji ogólnoświatowe tendencja nie ma zastosowania. Chytrość tkwi w tym, że w ostatnich latach wojenno-technologiczne kompleksy przemysłowe zostały zreformowane w komercyjne fabryki, które zaadoptowały znaną im technologię dla celów seryjnej produkcji sportowych felg kutych. Ze względu na charakterystykę działalności ogromnych metalurgicznych hut, ceny na produkty mogą być utrzymane na dość niskim poziomie ( do 10 raz niższym niż analogiczne produkty światowe), nie ustępując a w niektórych momentach przewyższając mechanicznymi parametrami i charakterystykami analogi importowane do Rosji z krajów trzecich. W Rosji udział kutych felg na rynku felg ze stopów lekkich sięga 30% a każdy obywatel może sobie na nie pozwolić.

 

Fotografie z procesów produkcjyjnych:

Factory of forged wheels SLIK

 

 

Pokrycia lakiernicze:

Stosowane są lakiery polimerowo-proszkowe o następujących kolorach:

S11- srebrny jasny; (możliwe oznaczenia S16,S15,S)

S11 - kolor srebrny jasny

 

 

S2 -srebrny ciemny; (możliwe oznaczenia S25,S2)

S2- kolor srebrny ciemny

 

BmBl- Błyszczący na ciemnym tle; (możliwe oznaczenia HPB, Bmb)

BmBl - srebrny jasny na ciemny tle

 

W- biały; (możliwe oznaczenia W1)

W - kolor biały

 

Bk- czarny;

Bk- kolor czarny

 

BkL- czarny z polerowanym obwodem;

Bkl- kolr czarny z polerowanym obwodem

 

 

Mb- czarny matowy; (możliwe oznaczenia B2)

Mb- matowy czarny.

 

Mbl- matowy czarny z polerowanym obwodem;

Mbl- matowy czarny z polerowanym obwodem

 

G- złoty;

G- kolor złoty

 

Gl- złoty z polerowanym obwodem.

lakierownie proszkowe felg

 

RED - Czerwony;

Lakierowanie proszkowe felg


BLUE - Niebieski;

Lakierowanie proszkowe felg


MBRL - czarny matowy z matowym czerwonym obwodem;

Lakierowanie proszkowe felg


BKRL- Czarny połysko z czerwonym obwodem;

Lakierowanie proszkowe felg

 

GRF - Grafitowy;

Lakierowanie proszkowe felg

 


WL - Biały z POLEROWANYM obwodem (polished lip);

Lakierowanie proszkowe felg -biały

 

WRL - Biały z czerwony obwodem (red lip);

Lakierowanie proszkowe felg -biały

 

Serdecznie zapraszamy do zakupów!


Strona głównaStrona główna