Reklama

 

Kute felgi VSMPO produkuje OAO „Korporacja VSMPO-Avisma” na Uralu, w mieście Górna Salda (Verhniya Salda) w sverdłowskiego okręgu.

 

VSMPO – to Verhniesaldinskoje Metalurgiczne Produkcyjne Objedinienie, jedna z największych na świecie fabryk produkujących wyroby z tytanu i jego stopów. Największa część produkcji przeznaczona jest dla aviacyjno-kosmicznych, wojennych, atomowych i chemicznego przemysłu. Kute felgi sportowe wytwarzane są przez przedsiębiorstwo od połowy lat 90-tych metoda objętościowego stemplowania na gorąco.

Ze szczegółami działalności fabryki możecie Państwo zapoznać się na stronie VSMPO - http://www.vsmpo.ru/

 

Korporacja VSMPO-AVISMA z sukcesem wprowadziła system zarządzania jakością produkcji zgodnie ze standardem ISO 9001 (2000).

Korporacja posiada własny kompleks maszynowy do produkcji kutych kół, począwszy od hutniczego wytapiania stopów na bazie aluminium lun magnzeu po lakiernicze pokrycia dla gotowego produktu. Posiadane moce przerobowe całkowicie zabezpieczają potrzeby kowalskiego cechu w wymaganych stopach i półfabrykatach (walcach) ze stopów na bazie aluminium średnicami od 145 mm do 260 mm. Maszynowy cech fabryki także całkowicie pokrywa potrzeby i wymagania niezbędne do obróbki półfabrykatów (prasy, stemple, matryce) oraz mechanicznej obróbki skrawaniem (cyfrowe maszyny skrawające Leico). Technologiczny proces wytworzenia koła wykonuje się na zautomatyzowanej linii produkcyjnej pionowych pras hydraulicznych.

 

W skład linii wchodzą:

- Dwa taśmowe konwekcyjne elektryczne nagrzewające piece (dla rozgrzania półfabrykatów)

- Pionowa hydrauliczna prasa z naciskiem 60 MN;

- Pionowa hydrauliczna prasa z naciskiem 200 MN;

- Pionowa hydrauliczna prasa z naciskiem 200 MN;

- Pionowa hydrauliczna prasa z naciskiem 16 MN;

- Trzy taśmowe elektryczne nagrzewające piece dla nagrzewania kutych półfabrykatów z hartowniczymi bakami dla obróbki termicznej felg na twardość (hartowanie);

 

Wymienione powyżej urządzenia i maszyny pozwalają produkować kute felgi o średnicy od 13” do 25” ze stopów na bazie aluminium i magnezu.

 

W korporacji pracuje wydzielony dział techniczny, który zajmuje się opracowaniem technologicznych procesów, począwszy od hutniczych stopów, kucia, termicznej i mechanicznej obróbki oraz na lakierowaniu i pakowaniu felg kończąć. Wzory modeli również opracowuje oddzielna grupa projektowa.

W trakcie opracowywanie wzorów kół, matryc kująco - prasujących, wykorzystaniu urządzeń skrawaniem i przyrządów technologicznych, kontrolno - technicznej dokumentacji w korporacji VSMPO-Avisma wykorzystywane są programistyczne produkty:

- Pro/Engineer – opracowanie konstrukcji felgi, programowanie cyfrowych obrabiarek;

- Solid Works – opracowanie konstrukcji koła, matryc i stempli;

- Kompas – opracowanie rysunków technicznych koła, matrycy i stempli, narzędzi specjalnych, dokumentacji procesów i kart technicznych kontroli jakości.

Poza tym, Korporacja VSMPO-Avisma posiada pełny kompleks niezbędnego oprzyrządowania dla przeprowadzenia szeregu mechanicznych prób felg wg. normy GOST R50511.

Każdy nowy rozmiar – model felgi, musi przejść testy we własnym laboratorium a następnie certyfikację państwową na zgodność z rosyjskimi standardami i normami GOST R50511, która stawia bardzo wysokie wymagani w stosunku do trwałości koła.

 


Proces produkcji kutych felg

 

Proces produkcji kutych felg zaczyna się z wytopu stopu w jednym z cechów huty wytapiających stopy. Wytop przeprowadzany jest w gazowych i elektrycznych piecach. Stop odlewany jest «pół-nieprzerwaną” metodą. Każda partia metalu przechodzi kontrolę zgodności ze standardami pod względem chemicznego składu i makrostruktury odlewu. Odlewy przechodzą następnie na kowalski cech, gdzie zostają pocięte na walce o rozmiarach niezbędnych dla danej felgi za pomocą stacjonarne taśmowej piły. Kolejnym etapem jest załadowanie walców do nagrzewającego pieca, który nagrzewa je do niezbędnej temperatury (w przypadku stopów na bazie aluminium 400 – 460 °С). Czas nagrzewania podyktowany jest średnica walców (końcowy rozmiar felgi) i wynosi od 2 do 5 godzin. Kontrola procesu nagrzewania prowadzona jest nieprzerwanie z zapisem podstawowych parametrów. Nagrzane walce za pomocą manipulatorów – robotów podawane  są na linię pionowych hydraulicznych pras, gdzie  po kolei następuje deformacja na wszystkich 4 prasach bez między-etapowego dogrzewania półproduktu. Podczas «kucia» walców na linii pras, przeprowadzana jest ciągła kontrola temperatury stopów oraz kontrola temperatury stempli prasujących(kujących).

 

Nagrzewanie półfabrykatu


Po przejściu wszystkich etapów kucia walców natychmiast są one przenoszone do jednego z 4 pieców nagrzewających w celu przeprowadzenia procesu hartowania. Temperaturą nagrzewania w piecu od 500 do 550 °С, czas nagrzewania przy stabilnej temperaturze, nie mniej niż godzina. Proces hartowania (obróbki na twardy roztwór) - szczególnie kontrolowana operacja. Piece nagrzewające wyposażone są w urządzenia zgodnie z wymaganiami AMS 2750 C.
Przeprowadzana jest w sposób ciągły kontrola następujących parametrów:
- temperatura półproduktów w piecu;
- całkowity czas nagrzewania;
- czas nagrzewania przy zadanej temperaturze;
- temperatura wody w hartowniczym baku (dopuszczalna tolerancja ±5 °С);
- czas przemieszczenia półproduktu z pieca do wody (nie więcej niż 30 sekund);
- czas hartowania w płynie (nie mniej nie 4,5 minuty);

Po zakończeniu hartowania półprodukty umieszczane są w kasetowy stojak w celu umieszczenia partii w piec sztucznego starzenia.
Po zakończeniu tej operacji z losowo wybranego produkty wycinane są próbki w celu przeprowadzenia analiz, stwierdzenia zgodności z wymaganiami standardów, posiadanych mechanicznych własności.


Jeśli partia odpowiada standardom dopuszczana jest do kolejnych etapów w produkcji, mechanicznej obróbki (tokarska i frezarska), lakierowanie (3 warstwy), oznaczanie, pakowanie i wydanie klientom.
Odcinek mechanicznej obróbki felg wykonują 8 tokarskich multi-maszyn CNC oraz 8 CNC modułów frezarek.

Lakierowanie wykonywane jest na linii, która składa się z:
- tunel przygotowania powierzchni (9 etapów);
- komora napylenia proszkowego pokrycia w elektrostatycznym polu,
- piec polimeryzacji proszkowego pokrycia;
- komorę naniesienia płynnego metalizowanego pokrycia;
- komorę nałożenia płynnego lakieru bezbarwnego;
- końcowy piec polimeryzacji.
Każdy półprodukt ma swój indywidualny, unikalny numer, który na wszystkich etapach produkcji pozostaje niezmienny i widoczny jest na końcowym produkcie.

Na gotową felgę laserowym bądź stemplowym sposobem nanoszone są informacje:
- rozmiar koła, konstrukcja bortów, odsadzenie;
- indywidualny numer produktu;
- tydzień i rok produkcji;
- próba kontrolującego oddziału;
- znak zgodności z normami;
- towarowy znak.

Oznaczenia laserowe felgi



Korporacja VSMPO-Avisma dostarcza felgi na fabryki samochodów rosyjskich fabryk (VAZ, Gaz, Oka) oraz zachodnich marek ( grupy Mercedes, Alfa Romeo, Audi, Ford, Peugeot .. ) na rynku wtórnym Rosji, krajów WNP i krajów przy-bałtyckich.

 

gotowe produkty

 

Kolorystyka:

 

1. Srebrny

2. Biały

3. Grey

Grey kolor szary felgi kute aluminiowe

4. Kamel

FElga kuta kolor Camel (złoty - piaskowy)

 

 

źródło: ОАО «Корпорация ВСМПО-АВИМА» - производитель кованых автомобильных колес. www.vsmpo.ru

Свойства
Схема производства
Производство слитков
Производство экструзий
Производство колес
Продукция

Применение по отраслям



Схема
Процесс
Колеса "ВСМПО"
Преимущества

Фотогалерея Фотогалерея

 


Strona głównaStrona główna